Káva a bolavá záda

Dnešní příspěvek bude trochu z jiného soudku než obvykle, místo poznatků z výzkumů dětského mozku a jejich aplikace do praxe, nabízím pár zkušeností ze své terapeutické činnosti. V rámci mé speciální W-masáže (více na www.terapie-masaz.cz) dělám na úvod i jednoduché orientační vyšetření jednotlivých orgánů těla prostřednictvím reflexní terapie na chodidlech. A léta praxe mi potvrdila to, co už dříve zmiňovali třeba manželé Patakyovi, pilní následovníci Ing. Janči, zakladatele reflexní terapie u nás. Je to zajímavá souvislost mezi pitím kávy s mlékem a bolestmi páteře, zejména její bederní části, bolestmi velkých kloubů a trávicími obtížemi.

Jak to funguje? Káva v kombinaci s mlékem působí negativně na dvanácterník, který křečovitě stáhne své hladké svalstvo a tím omezí provoz žlučníku a slinivky. Málo žluče ve střevech následně zhoršuje trávení (žluč má za úkol emulgovat tuky) a způsobuje zácpu. Navíc nevyplavená žluč se pomalu zahušťuje, usazuje a zakládá na budoucí žlučové kameny. A jelikož meridián žlučníku prochází velkými klouby, je nabíledni další důsledek staženého dvanácterníku. Žlučník vlastně funguje, ale jeho produkce se nedostane dále do těla. Stejně tak je omezena slinivka, což zase může působit problémy s trávením, nadýmání, problémy se sliznicemi a dokonce i cukrovku v důsledku nižší produkce inzulínu. Navíc reflexní ploška dvanácterníku na chodidle těsně sousedí ploškou bederní páteře, a pokud není v pořádku, tak ji rovněž silně ovlivňuje a záda začnou bolet.

Takže, jestliže vás bolí bederní páteř a pijete často kávu s mlékem, zkuste omezit tuto kombinaci. Kávu i mléko samostatně samozřejmě můžete pít, ale v téhle sestavě ne. Můžete nahradit kravské mléko třeba sojovým, tam to nevadí. Omezení pití kávy s mlékem je taková jednoduchá první pomoc při výše uvedených potížích a v mnoha případech to stačilo na jejich odstranění. Samozřejmě, pokud vypijete 2 šálky kávy s mlékem za týden, tak to nebude ta správná příčina vašich problémů, ale 3 šálky denně už něco znamenají.

Reflexní ploška bederní páteře může obráceně taky ovlivňovat vzhledem ke své blízkosti plošku dvanácterníku, takže pokud je prvotní přetěžování páteře, může se to sekundárně projevit i výše zmíněnými problémy s trávením. A u rodičů malých dětí k tomu není daleko. Sám ze své vlastní zkušenosti vím, že naše malá Kristýnka rostla rychleji, než se tělo stačilo přizpůsobit a má záda i ramena dostávala zabrat i když pravidelně sportuji. A co teprve maminky po porodu. Je rozdíl, pokud v náručí nosíte v průměru třeba hodinu denně 4 kg nebo 9 kg. V takových případech doporučuji zapojit druhého z rodičů a nechat tělo odpočinout, případně přijít na masáž :-). Děti by se nosit měly, to neomezujte. Kontakt s rodiči potřebuje každé dítě ke svému zdravému vývoji, dává mu to pocit bezpečí v nebezpečí, jak o tom třeba píše i Jean Liedloffová ve své knize Koncept kontinua.

Hezký den a zdravá záda všem přeje

Miroslav Wilczek

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.